Kommuniké från årsstämma i Klaria Pharma Holding AB (publ)

Idag har årsstämman 2023 hållits i Klaria Pharma Holding AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades av årsstämman (samtliga i enlighet med de förslag som presenterats i kallelsen till årsstämman som hållits tillgänglig på bolagets webbplats www.klaria.com).

• Det beslutades att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2022.
  • Det beslutades att bolagets till förfogande stående medel balanseras i ny räkning.
  • Det beslutades enhälligt att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för deras förvaltning av bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2022.
  • Det beslutades om omval av Fredrik Hübinette, Scott Boyer och Anders Jacobson till styrelseledamöter. Fredrik Hübinette omvaldes till styrelseordförande.
  • Det beslutades om omval av revisionsbolaget BDO Mälardalen AB som revisor med auktoriserade revisorn Niclas Nordström som huvudansvarig revisor.
  • Styrelsearvodet fastställdes till 200 000 SEK per styrelseledamot som inte är anställd i bolaget. Eftersom Scott Boyer och Fredrik Hübinette är anställda av bolaget är det endast Anders Jacobson som erhåller styrelsearvode. Det beslutades att arvode till bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.
  • Det beslutades om ändring av bolagsordningens gränser såvitt avser aktiekapital och antal aktier, varvid gränserna för bolagets aktiekapital ändrades till lägst 1 700 000 och högst 6 800 000 kronor och gränserna för antalet aktier ändrades till lägst 100 000 000 och högst 400 000 000.
  • Det beslutades att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om emission av nya aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler genom vilket bolagets aktiekapital ska kunna ökas med ett belopp motsvarande 20 procent av aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget från och med det datum styrelsen utnyttjar bemyndigandet.