Klaria erhåller betalning om 2,6 MSEK från Imbrium Therapeutics inom FoU-samarbetet för Adrenalin Alginatfilm

Klaria Pharmaceuticals meddelade idag att bolaget har erhållit ytterligare finansiering från sin samarbetspartner Imbrium Therapeutics för forskning inom Adrenalin Alginatfilm-samarbetet. Parterna samarbetar kring forskning och utveckling av Adrenalin Alginatfilm för behandling av allvarliga allergiska reaktioner, så kallad anafylaktisk chock.

Klaria Pharmaceuticals läkemedelskandidat Adrenalin Alginatfilm utvecklas som ett alternativ till injektionspennor. Injektionspennor är svåra att använda och många patienter är rädda för att använda dem. Detta gör att det finns en risk att autoinjektionspennor används för sent i samband med en anafylaktisk chock, och därmed att en potentiellt livshotande situation blir ännu svårare att behandla. Injektionspennorna är också skrymmande att bära med sig och kännetecknas generellt sett av dålig stabilitet, vilket gör att produkternas hållbarhet är relativt kort. En oral film skulle vara betydligt enklare att använda och kan även lösa många av de andra problem som är förknippade med injektionspennorna.

Jesper Wiklund, Klaria Pharmas VD, kommenterade:
– Denna betalning visar på vårt eget och vår partner Imbrium Therapeutics fortsatta engagemang för att utveckla en ny och innovativ behandling för patienter som lider av svåra allergier och riskerar att drabbas av allvarliga allergiska reaktioner.

Jesper Wiklund fortsatte:
– Detta är ett kommersiellt betydelsefullt och mycket konkurrensutsatt forskningsområde. Tillsammans med vår partner Imbrium Therapeutics har vi beslutat att inte offentliggöra några ytterligare detaljer om de framsteg vi gör inom vårt samarbete på grund av konkurrensskäl.

Klaria har tidigare erhållit en upfront-betalning om 3,5 miljoner USD (30 MSEK) från Imbrium Therapeutics, och bolaget är berättigat att erhålla villkorade milstolpsbetalningar till ett totalt värde om upp till 66,5 miljoner USD (688 MSEK) samt tvåsiffrig royalty baserad på nettoförsäljningen av Adrenalin Alginatfilm i USA.

Om Adrenalin Alginatfilm (KL-01401)
KL-01401 är en alginatbaserad oral transmukosal film. KL-01401 är den första orala transmukosala adrenalinprodukten och den är utvecklad i syfte att erbjuda en signifikant förbättring jämfört med samtliga tillgängliga akuta intramuskulära injektionsbehandlingar som finns tillgängliga för patienter idag. KL-01401 utgör en unik molekylär formulering av adrenalin/epinefrin. KL-01401-filmen fäster adrenalin vid munslemhinnan på ett unikt sätt, vilket möjliggör snabbt och pålitligt upptag utan behov av injektion. Alginatfilmen och filmer som innehåller adrenalin skyddas av ett omfattande patentskydd, vilket säkerställer en förlängd period med marknadsexklusivitet.

För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:

Jesper Wiklund, VD Klaria Pharma Holding AB (publ)

Detta är Klaria Pharma Holding AB

Klarias (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi –en film som fäster i munslemhinnan –med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden.

Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor ([email protected], 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB.

För mer information, se www.klaria.com.