Klaria accelererar sitt affärsutvecklingsarbete

Med Klarias produkt Sumatriptan Alginate Film i godkännandeprocess accelererar Klaria nu sina affärsutvecklingsinsatser och har anlitat Ernst & Young AB Corporate Finance (EY) för att identifiera potentiella strategiska partnerskap för sina tillgångar. I linje med detta övervägs flera alternativ som kan leda till olika potentiella utfall, med målet att maximera aktieägarvärdet.

Klaria kommer att samarbeta med EY för att identifiera och skapa kontakt med potentiella partners. Primärt kommer bolaget arbeta för att säkra en partner för sumatriptanprodukten i både EU och USA –bolaget förväntar sig erhålla marknadsgodkännanden på ett antal europeiska marknader under Q3 2024. Dessutom kommer bolaget söka intressenter till de internationella rättigheterna till epinefrinfilmprogrammet (där bolaget redan har licensierat rättigheterna i USA till Imbrium Therapeutics). Bolaget kommer också att överväga partnerskap eller andra överenskommelser för övriga projekt samt för bolagets alginatsfilmsteknologi för läkemedel.

Alla potentiella alternativ, inklusive licensiering eller avyttringar, som kan maximera aktieägarvärdet, kommer att övervägas.

Ambitionen är att träffa överenskommelser under hösten 2024.