Klaria Pharma Holding AB har avslutat första delen av en bryggfinansiering på 6 MSEK av totalt 15 MSEK

Klaria har idag avslutat första delen av en bryggfinansiering på 6 miljoner SEK av totalt 15 miljoner SEK. Finansiering kommer att ta bolaget vidare i arbetet med teckna avtal med affärspartners gällande bolagets migränprodukt Sumatriptan Alginatfilm. Styrelsen har beslutat att uppta lån om max 15 miljoner SEK med en löptid på två år. Långivarna erhåller marknadsmässig ränta samt 10% av värdet på ett framtida avtal.

Klaria har under hösten intensifierat arbetet med att identifiera och teckna avtal med en eller flera partners för bolagets migränprodukt Sumatriptan Alginatfilm. Samtidigt fortgår processen med att erhålla marknadsgodkännande för produkten, och bolaget förväntar sig att erhålla marknadsgodkännanden på ett antal europeiska marknader under det andra halvåret 2024.

FoU-samarbetena med Imbrium Therapeutics (Adrenalin Alginatfilm mot allergisk chock), Fluimed (Sirolimus Alginatfilm mot organavstötning vid transplantation) respektive PharmaMar (ännu ej kommunicerad substans) fortlöper också enligt plan. Klaria förväntar sig att kunna rapportera resultat från dessa FoU-samarbeten under det första halvåret 2024.

– Det känns mycket bra att vi har avslutat första delen av bryggfinansieringen, vilket medför att bolaget kan hålla ett högt tempo i affärsutvecklingsarbetet gällande bolagets migränprodukt samt driva godkännande processen vidare. Vi känner oss trygga med produktens potential på den globala migränmarknaden då erhållen data från det kliniska programmet överträffade våra förväntningar, och vi har erhållit en extern värdering av L.E.K. som uppskattar produktens peak sales till över 500 miljoner USD, säger Klarias styrelseordförande Fredrik Hübinette.

För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:

Fredrik Hübinette, styrelseordförande Klaria Pharma Holding AB (publ)

Tel: 08-446 42 99

Denna information är sådan som Klaria Pharma Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg.

Detta är Klaria Pharma Holding AB

Klaria (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi –en film som fäster i munslemhinnan –med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor ([email protected], 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB.

För mer information, se www.klaria.com.